Skurups brukshundklubb

• Vi är en ideell förening bildad 1982. Vi är en lokal brukshundklubb anknuten till organisationen Svenska Brukshundklubben.
  • Vi har runt 130 medöemmar i alla åldrar.
  • Syftet med vår förening är att sprida kunskap om hund för att förbättra förutsättningarna för hunden och värna rätten att ha hund i samhället samt verka för ett aktivt och sunt liv för hundar och hundägare.
  • Året om håller vi kurser i samarbete med Studiefrämjandet för hund och hundägare på alla nivåer, från valp till tävlingsstjärna och i många olika hundsportgrenar.
  • Vi har ekipage som tävlar i Agility, Lydnad, Bruksspår, Brukspatrull, och Rallylydnad och har flera utbildade tjänstehundar inom försvarsmakten.
  • Vi arrangerar årligen en välbesökt utställning gör alla hundraser samt en för brukshundraser.

Våra mål
  • Svenska brukshundklubben har 5 uppgifter.
  • Vi ska sprida kunskap om hund
  • Vi ska ha friska och funtionsdugliga hundar
  • Vi ska ha hundar i människans tjänst
  • Vi ska öka vår kunskap om hund